Exemple de eșecuri care au dus la succes
Exemple de eșecuri care au dus la succes
Orice antreprenor care începe o afacere visează la succes. Este ceva firesc, să vrei să faci profit şi să devi un brand cunoscut. Dar indiferent de efortul depus, este foarte posibil să esuezi în afacere.
Falimentul este coşmarul oricărui om de business. Un proiect curajos, sau o muncă de o viaţă pot fi ruinate de o simplă decizie neinspirată. Însă un astfel de moment ar trebui privit în primul rând ca un test. Adevăraţii antreprenori reuşesc să treacă peste şi să construiască iarăşi de la zero. Iar dintr-o astfel de experienţă mulţi ajung chiar pe culmile succesului.
Marii antreprenori pe care i-am cunoscut şi cu care am povestit despre succes şi eşec, mi-au destăinuit că au avut multe încercari până la succes.
Vă dau câteva exemple concrete de eşecuri de succes, sau altfel spus, eşecuri care au adus succesul.
L-am întrebat pe Dragoş Petrescu, antreprenorul City Grill cum a ajuns la acest nivel, să deţină cel mai mare lanţ de restaurante din România. Iar răspunsul este acesta: „Multe drumuri de succes pleacă întâmplător. Iar povestea mea în industria restaurantelor a început cu restaurantul „La Mama”, în 1999. Restaurantul „La Mama” a fost construit de mine și partenerul meu din acea vreme într-un magazin al meu care nu funcţiona. Era un magazin cum erau în anii ’90 de colţul străzii, şi nu reuşeam să ne plătim chiria. Şi la un moment dat proprietarul ne-a spus că poate e bine să faceți și voi aici o pizzerie, să faceți ceva de mâncare pentru că nu avem unde să ieșim în oraș. Și ne-a venit ideea „ce ar fi să facem un restaurant pentru noi”. Şi l-am făcut, cu o investiţie de vreo 11 mii de dolari construcţia de lemn şi încă vreo 7-8 mii restul. Probabil 20 de mii de dolari toată investiţia în restaurant, cu aragaze de la bunica, nimic profesional. Şi am început acel restaurant cu 60 de locuri în care în mai puţin de 3 săptămâni, era coadă la intrare. Și aveam 2 reguli. Nu primeam pe nimeni în pantaloni scurţi şi în pantaloni de trening.”
Vedem astfel că o afacere ce nu merge, cum este exemplul aici magazinul de colţ de stradă nu înseamnă un eşec total în business. Acesta poate fi doar punctul de plecare pentru o afacere care să facă istorie.
Eşecul în afaceri apare şi din prea mult curaj, asumarea de riscuri mari sau… din prea multă curiozitate. Iar un astfel de exemplu am văzut în povestea lui Alin Truşcă.
Un tânăr care şi-a văzut patru firme făcute una cu pământul, dar nu s-a lăsat descurajat. A învăţat că trebuie să fie atent să îşi măsoare mai bine paşii. De asemenea, a decis să se specializeze – dintr-un furnizor de mobilă generalist, într-unul de nişă, dedicat restaurantelor şi hotelurilor. Şi atunci a cunoscut adevăratul succes.
Alin a fost olimpic la matematică și și-a construit propria firmă la 20 de ani. Lucrurile păreau să meargă până la un punct în care a fost nevoit să vândă inclusiv apartamentul familiei pentru că avea datorii prea mari.
Alin Truşcă – antreprenor EvoHoreca:
„Am ajuns aici pentru că mi-am dorit mai mult decât puteam şi pentru că tatăl meu nu a vrut să mă lase să umblu pe treptele tribunalelor ca să rezolv de capul meu problemele. Am început cu datorii de 100 de mii de euro, dar pentru că eu plăteam lent, au ajuns la 150 de mii de euro. Pentru că vorbim şi de penalităţi şi dobânzi. „
Sergiu Voicu: : „A fost cea mai bună şcoală pentru tine?”
Alin Truşcă: „Singura. Spre disperarea părinţilor, am renunţat la facultate în anul IV, înainte să îmi dau licenţa. Am fost influențat de o carte a lui Kiyosaki, „Tată bogat, tată sărac”, care spunea că cei mai bogaţi oameni ai lumii au studii medii. Cred că îmi căutam o scuză. Cred că sunt mai multe feluri de antreprenori. Eu sunt genul ăla care a simţit de la 12 ani că o să fac asta toată viaţa. Mereu am vândut ceva, am avut mereu ceva de propus unui prieten, unui vecin, să cumpere, să facem un schimb.
În momentul ăsta am un plan de dezvoltare şi trei de back-up. În momentul în care investesc în ceva, pun de trei ori suma aia deoparte pentru back-up.”
Şi a învăţat astfel că poate face bani din orice, atât timp cât există cerere din piaţă. În 2011, după ce efectele crizei mondiale s-au mai estompat, Alin Truşcă şi-a relansat afacerea. A creat EVO Horeca, o companie ce oferă mobilier pentru hoteluri, restaurante şi catering.
Şi aş mai da un exemplu aici de cum să ai succes după ce aproape ai dat faliment. Am cunoscut cazul fabricii românești de cărămidă Cemacon.
O companie ce a ajuns al doilea producător de cărămidă din România și cel mai mare cu capital românesc, ce are acum aproape 50 de ani de existență.
Până înaintea crizei din 2008 compania mergea bine, iar rezultatele companiei erau foarte bune. Ba chiar Cemacon a intrat pe bursă în 2009, şi a fost o vedetă a bursei.
Andrei Cionca – acţionar Cemacon: „Acest vis a durat mai puţin de un an. Condiţiile economice în 2009 s-au schimbat dramatic şi modelul de business pe care îl analizasem, în care investisem şi pe care mi-l doream, practic s-a făcut praf. „
Acționarii Cemacon au decis să schimbe total managementul fabricilor și să restructureze la sânge compania, în încercarea de a o salva și a o relansa.
Liviu Stoleru – director general Cemacon: „Am găsit soluțiile să oprim pentru șase luni ambele fabrici, timp în care noi am reușit să valorificam stocurile existente, să aducem bani în companie și să repornim activitatea din primăvara anului 2012. Restructurarea a însemnat însă şi reduceri de personal. De la 300 de angajaţi în 2008, la aproape 200 acum.”
Cererea de cărămizi a revenit însă, ba mai mult, conducerea companiei a decis să crească producţia şi să redeschidă una din linile de la Zalău, închise în perioada crizei.
*** FRAGMENT din articolul scris de Sergiu Voicu în cartea ”Esecuri de Succes”, coordonată de Vlad Mocanu ***
>>> Citiţi pe Blog, la sectiunea Business şi celelalte teme abordate de Sergiu Voicu în cartea ”Esecuri de Succes”:
1) Cum privesc antreprenorii eșecul în afaceri?
2) Statistici actuale asupra eșecului în antreprenoriat în Romania
3) Care sunt factorii principali ai eșecului?
4) Cum afectează eșecurile economia românească?
5) Este acum un moment bun din punct de vedere economic pentru a dezvolta o afacere în România?
6) Exemple de eșecuri care au dus la succes.
Portofoliu VIDEO: https://www.youtube.com/sergiuvoicu
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.