Care sunt factorii principali ai eșecului

Care sunt factorii principali ai eșecului?

Fiecare afacere este diferită şi fiecare eşec are caracteristicile lui, dar sunt desigur şi destule elemente comune. Din poveştile despre eşec pe care le-am auzit de la antreprenorii pe care i-am cunoscut as identifica printre greşeli aşa:

a) – Lipsa de implicare directă în relaţia cu clientul: sunt mulţi antreprenori care după ce îşi înfiinţează firma şi îşi angajează unu, doi, „n” oameni, încearcă să gestioneze afacerea fără o implicare directă în relaţia cu clientul.

As spune însă că afacerile sunt tot rezultatul unor emoţii. Dacă acea companie îşi vinde serviciile sau produsele cu emotie, atunci şi rezultatul este pe măsură. Oamenii oricât de rigizi ar fi, răspund unor sentimente, iar interesul arătat fiecărui client poate fi piesa decisivă în decizia de cumpărare, sau de a semna un contract, sau a continua o colaborare. Succesul cel mai mare îl au antreprenorii implicaţi, care discută personal cu clienţii (chiar şi doar la începutul relaţiei de business).

Eşecul pe de altă parte, în multe cazuri, vine şi din lipsa unor angajaţi care sa ştie să vorbească şi să empatizeze cu clientul. Iar clientul care nu simte că este bine primit într-un loc, sau într-un grup de discuţii, acel client poate fi considerat pierdut.

b) – „Peştele de la cap se împute”, este o vorbă veche ce îşi găseşte corespondentul în eşecul multor companii.

Sunt antreprenori care vor să dea impresia că le ştiu pe toate, iar toţi ceilalţi din preajma lor sunt insuficient de bine pregătiţi. Această atitudine crează frustrări pentru angajaţi, iar frustrările scad performanţa anagajaţilor şi ca rezultat final, performanţa companiei.

Pe de altă parte sunt decizii pe care antreprenorii nu vor să şi le asume, pentru că e mai uşor când eşecul nu ţi-l iei tu ca vină şi mulţi caută vinovaţi în alte structuri din companie. Acesta este iar un minus înspre performaţă şi un pas sigur spre eşec.

Iar a treia componentă a comparaţiei cu „peştele” care se împute de la cap, este faptul că patronul nu ştie să delege din atribuţii şi nu poate să aibă încredere în oamenii din jurul lui. Încredere că aceştia vor executa sarcinile cu succes, chiar şi fără să fie atent ţinuţi sub observaţia şi îndrumările patronului. Astfel, se ajunge în situaţia în care antreprenorul care le face el pe toate, lovit de timpul limitat pentru a realiza multe ţinte şi planuri va sări din etape, sau le va face superficial.

Lipsa delegării de atributii atrage după sine o solicitare fizică şi psihică atât de mare pentru antreprenor, încăt rezultatele muncii vor fi tot mai slabe, iar afacerea îşi pierde din elan şi stabilitate, iar drumul …drumul poate duce spre prăpastie.

c) – Un alt factor al eşecului, poate fi începerea afacerii nepotrivite, sau în locul şi la timpul nepotrivit.

Nu orice idee bună de afaceri este bună oricărui antreprenor. Aşa cum spuneam şi mai sus, succesul unei afaceri vine şi ca urmare a emoţiei pe care un business o poate transmite partenerilor şi clienţilor. Iar pentru a transmite emoţiile pozitive, antreprenorul ar trebui sa înceapă o afacere în care simte că are abilităţi, are cunoştiinţe, are entuziasmul pe care să îl poată transmite mai departe.

Nu este indicat un start cu un plan de afaceri, pe un domeniu total necunoscut. Fără a avea înainte o temeinică documentare a domeniului şi fără a înţelege principile pe care ar urma să funcţioneze noua afacere, pasii următori vor fi sortiţi eşecului. Sunt exemple multiple în care oameni cu total altă pregătire au pornit afaceri în domenii noi pentru ei şi au obţinut performanţă. Dar condiţia succesului este de fiecare dată o bună documentare înainte şi în timpul implementării proiectului.

Cel mai bun sfat este desigur să îţi faci, de exemplu, o afacere cu restaurante sau baruri, dacă ai studii în domeniul horeca, dacă ai lucrat în domeniu înainte, dacă eşti pasionat de bucătărie, sau dacă talentul tău de a relaţiona cu oamenii îţi va aduce şi îţi va forma o clientelă sigură. Dacă nu ai aceste atu-uri, dar îţi doreşti o astfel de afacere, atunci citeşte înainte despre domeniu şi întreaba-i pe cei care deja sunt în piaţă cum au făcut şi mai ales care sunt hopurile la care să te aştepţi.

d) – Lipsa unui plan de afaceri. Una din cele cele mai des întânite greseli. O parte însemnată dintre antreprenori încep afaceri în orb, adică fără a se gândi un pic înainte cum ar trebui să arate afacerea lor după ce o pun pe picioare: investiţii totale, încasări estimate, vadul din piaţă, cantităţi de produse cumpărate, necesar de materii prime, costuri de chirii şi utilităţi, costuri totale de salarii.

Chiar dacă antreprenorul are nişte calităţi native de afaceri, este înzestrat cu o inteligentă care să îl ajute să performeze şi să ia decizii, sau are o experienţă din locurile de muncă anterioare, care să îi poată folosi în noul start, este clar că este nevoie măcar de un plan schematic. Un plan ce poate schimba multe dintre calculele iniţiale făcute în minte.

Este nevoie şi ca acest plan să fie realizat în scris, iar în el să fie trecute clar costurile, obiectivele, dar şi activităţile ce trebuiesc realizate pas cu pas.

e ) – Finanţarea este un alt hop ce poate creste, sau poate duce o companie la esec.

Sunt firme care intră în incapacitete de plată fie pentru că finanarea investitorilor este deficitară, fie pentru că investiţiile făcute sunt greşite, fie pentru că încasările firmei sunt utilizate integral, fără a lăsa o marjă de protecţie pentru perioade mai grele. Şi le iau pe rând:

Dacă vorbim de o finantare deficitară, atunci fie resursele de bani alocate au fost gândite subdimensionat, şi cheltuielile necesare au fost mult mai mari faţă de estimări, fie au apărut pe parcursul implementării planului de afaceri elemente imprevizibile care au crescut toate cheltuielile, iar startul companiei a fost astfel ezitant şi incomplet pregătit din lipsă de bani.

Dacă vorbim de investiţii greşite, atunci ne putem uita la acele afaceri care nu au testat piaţa suficient, nu au o perspectivă sigură a unor încasări, dar în care au fost aruncate sume foarte mari pentru amenajări de spaţii, achiziţiei de autoturisme scumpe, sau aparatură ce nu este neapărat necesară şi nici nu poate fi amortizată. Vorbim astfel de bani blocaţi în bunuri care nu produc, sau nu îşi pot acoperi valoarea prin însări sau producţie.

Şi vorbim şi de acele sume necesare pentru perioade dificile. Sume pe care orice om de afaceri ar trebui să le gândească şi să le pună deoparte pentru a putea susţine afacerea, până la obţinerea de câştiguri suficiente din activitatea proprie, ca să fie acoperite cheltuielile curente. Dar şi acei bani pe care antreprenorii ar trebui să îi aibă la dispoziţie pentru a putea susţine funcţionarea afacerea în cazul în care pentru 2-3 luni nu au încasări.

nor_vivid

*** FRAGMENT din articolul scris de Sergiu Voicu în cartea ”Esecuri de Succes”, coordonată de Vlad Mocanu ***

>>> Citiţi pe Blog, la sectiunea Business şi celelalte teme abordate de Sergiu Voicu în cartea ”Esecuri de Succes”:

1) Cum privesc antreprenorii eșecul în afaceri?

2) Statistici actuale asupra eșecului în antreprenoriat în Romania

3) Care sunt factorii principali ai eșecului?

4) Cum afectează eșecurile economia românească?

5) Este acum un moment bun din punct de vedere economic pentru a dezvolta o afacere în România?

6) Exemple de eșecuri care au dus la succes.

Portofoliu VIDEO: https://www.youtube.com/sergiuvoicu

Please follow and like us:Multumesc
error0

Sergiu Voicu

Sunt jurnalist specializat în domeniul economic, de afaceri, financiar şi în turism. Din 2017 sunt realizatorul emisiunii România Fast Forward de pe Digi24, unde fac reportaje ample despre români de succes, oameni de afaceri cu poveşti frumoase şi companii autohtone de top. În decursul anilor am prezentat atât emisiuni de business, de călătorii, dar şi de divertisment. Am experienţă de aproape 10 ani de reporter de stiri acreditat la Guvern şi am avut ocazia să fiu regizor şi regizor secund pentru câteva documentare de televiziune. Am lucrat 5 ani şi în radio, unde am fost atât realizator de emisiuni, cât şi DJ. Sunt absolvent de Studii Economice şi am urmat un masterat în Jurnalism, iar călătoriile şi dansul sunt marile mele pasiuni.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

%d blogeri au apreciat: