ArticoleBusinessDin viataJurnalism

„Podcast în România” – STUDIU – câți români ascultă conținut audio online în format podcast ?

„Podcast în România” – Prima ediție a studiului realizat de BRAT – Biroul Român de Audit Transmedia – ne dă date relevante despre conținutul în format digital.

sursă: studiul „Podcastul în România”
  • 3.2 milioane de persoane: piața ascultătorilor de podcast din România
  • 37.8% dintre utilizatorii de Internet cu varste între 16-50 ani declară că ascultă podcasturi, indiferent de forma sub care sunt ele difuzate (doar podcast audio ori vodcast audio + video)
sursă: studiul „Podcastul în România”

În ceea ce privește motivația ascultătorilor de podcasturi, sau ce-i face să apese butonul „play”, pentru aproximativ jumătate dintre ei, scopul îl reprezintă divertismentul și relaxarea, dorința de a învăța lucruri
noi sau de a se dezvolta personal, în timp ce 40% dintre ascultători declară că preferă acest tip de media pentru posibilitatea de a putea face și altceva în timp ce ascultă.

  • 54,3% dintre ascultători sunt: Bărbații
  • 8,4 ore lunar – petrec românii ascultând un podcast (în medie – 10 episoade)
sursă: studiul „Podcastul în România”

Ar mai fi de menționat că ascultătorul de podcast, din grupa 16-50 de ani, are venituri mai mari si este puțin mai tânăr decât utilizatorul de internet în general: 30% dintre ascultătorii din urban sunt salariați cu funcții
de conducere și studii superioare
, în timp ce în mediul rural procentul este de doar 14%.

Cât despre cum ajung utilizatorii să asculte, peste 50% dintre ei se bazează pe rețelele sociale și motoarele de căutare. 30% merg pe recomandările prietenilor.

Majoritatea românilor ascultă podcasturi acasă:

  • pe Youtube peste 90%
  • pe Facebook 45%
  • pe Spotify 31,4%
  • pe Google Podcasts și alte platforme audio dedicate 28%
sursă: studiul „Podcastul în România”

Podcasturile beneficiază de un public mai matur și mai educat în urban, comparativ cu mediul rural: 85% dintre ascultatorii din mediul urban au cel putin liceul, în timp ce în rural procentul este de 61%.

Cât de des ascultați podcasturi?

  • 14.8% declară că ascultă de mai multe ori pe zi podcasturi audio
  • 12.5% zilnic
  • 17,4% de 3-5 ori pe săptămână
  • 18% de 1-2 ori
  • 15,8% de 2-3 ori pe luna
  • 18,9% o dată pe lună sau mai rar

Podcasturile se ascultă și se vizionează în varianta video în orașe (44%), dar și în mediul rural (29%).

  • 73,6% acceptă sau consideră utile momentele publicitare din podcasturi

30% dintre ascultători au studii superioare

sursă: studiul „Podcastul în România”

Venitul mediu pe gospodărie al ascultătorilor de podcasturi este de circa 1.000 de euro

Ca teme preferate, din nou cifrele sunt clare, interesul ascultatorilor se duce spre comedie și umor (53%), știri (38%) și tehnolgie sau dezvoltare personală (procentul este același: 36%).

  • 85,4% ascultă podcast acasă
  • 29,1% ascultă podcast în mașină
  • 28,1% ascultă podcast la serviciu
  • 22,1% ascultă podcast în transportul public
  • 10,9% ascultă podcast la sala de sport

Limba în care ascultă este evident, română pentru 92%, urmată de engleză cu 52%.

58,3% Ascută podcasturi de cel mult 1 an

sursă: studiul „Podcastul în România”

PODCAST.

Un cuvânt intrat în vocabularul modern, creat practic de Apple odată cu lansarea iPod-ului (iPod+ Casting) când oamenii au realizat că nu doar muzica e ascultabilă în format audio, ci și vocea, povestea,
dialogul sau audio-book-urile.

La 19 ani după lansarea iPod-ului (23 octombrie, 2001) de către Steve Jobs și la 17 ani de la lansarea primelor podcasturi în SUA și România pare să fi îmbrățișat masiv acest format aflat în creștere masivă mai ales în ultimul an, odată cu lansarea în acest format a mai multor realizatori cunoscuți.

Pandemia declanșată la finalul lui februarie 2020 și în România, care a generat un volum uriaș de timp petrecut online, a accelerat adopția și în acest domeniu (fapt vizibil în multe alte domenii, de la e-commerce la digitalizarea serviciilor statului) și a crescut exponențial consumul, după cum relevă studiul „Podcastul în România” realizat de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) la inițiativa Banca Transilvania și cu sprijinul
Thinkdigital – companie regională de digital media care operează și prima rețea de publiciate audio în format
digital.

DESPRE STUDIU

Studiul, realizat de BRAT în perioada 17 iunie – 1 iulie 2020, a avut ca obiective stabilirea notorietății noțiunii de podcast în România, determinarea profilului ascultătorilor, a temelor de interes, precum și
identificarea frecvenției, a timpului mediu de ascultare, a modului în care descoperă conținutul audio… și multe altele.

Universul studiului este format din utilizatorii de internet cu vârsta 16-50 ani, aceștia reprezentând 8,5 milioane de oameni. Dintre aceștia, grupul țintă cercetat a cuprins persoanele care au auzit sau au ascultat podcast, indiferent de formă – doar audio sau audio+video.

Volumul total al eșantionului, reprezentantiv pentru universul cercetării pe care s-a realizat studiul, este de 3.918 persoane. Acest eșantion reprezentativ a fost utilizat pentru identificarea grupului-țintă relevant, adică persoane ce au auzit sau care au ascultat podcasturi: astfel, au fost adunate 2.000 de chestionare valide, completate de persoane familiare cu noțiunea de podcast și care au putut raspunde la întrebările referitoare la modul în care ascultă podcasturi.

Marja de eroare a studiului este de +/- 1.5% (la un interval de încredere de 95%), aplicabilă la întreg eșantionul cercetării. Studiul a fost realizat online, utilizând metoda CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing) de colectare a chestionarelor. Timpul mediu de răspuns pentru fiecare
chestionar a fost de cca. 14 minute.

Varianta completa a studiului o puteti accesa AICI

NE VEDEM SI AICI:

https://sergiuvoicu.ro

https://www.instagram.com/sergiuvoicu.ro

https://www.facebook.com/SergiuVoicu.ro
https://www.facebook.com/sergiu.voicu.a

https://www.facebook.com/RomaniaFastForward
https://www.facebook.com/groups/RomaniaFastForward

https://www.youtube.com/SergiuVoicu

Sergiu Voicu

Sunt jurnalist specializat în domeniul economic, de afaceri, financiar şi în turism. Sunt realizatorul proiectului România Fast Forward, unde fac reportaje ample despre români de succes, oameni de afaceri cu poveşti frumoase şi companii autohtone de top. În decursul anilor am prezentat atât emisiuni de business, de călătorii, dar şi de divertisment. Am experienţă de aproape 12 ani de reporter de stiri acreditat la Guvern şi am avut ocazia să fiu regizor şi regizor secund pentru câteva documentare de televiziune. Am lucrat 5 ani şi în radio, unde am fost atât realizator de emisiuni, cât şi DJ. Sunt absolvent de Studii Economice şi am urmat un masterat în Jurnalism, iar călătoriile şi dansul sunt marile mele pasiuni.

Lasă un răspuns

Descoperă mai multe la Sergiu Voicu

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura